Health Care Engineering (Zorgtechnicus)

Jij maakt zorg technisch

Health Care Engineering (Zorgtechnicus)

De naam zegt het al. Je krijgt technische vakken én lessen die met zorg te maken hebben. Techniek speelt een steeds grotere rol in de zorg en daarom zijn er zorgzame techneuten nodig. Of technische verzorgers? Jij leert het beste van beide werelden!

Opleiding

Jij bent sociaal en hebt technisch inzicht. In je eerste schooljaar leg je een brede technische basis en leer je veel over het menselijk lichaam tijdens je anatomie- en pathologielessen. Daarnaast krijg je les in sociale vaardigheden en communicatie. Tijdens de studie leer je werken met verschillende systemen. Na je opleiding weet jij precies welke systemen je wanneer moet gebruiken en ben je in staat uitleg te geven aan cliënten. Zorgvragen weet jij als geen ander te vertalen naar technische oplossingen.

Zoals bij alle opleidingen volg je een of meer keuzedelen. Dit zijn aanvullende vakken die je net dat beetje extra geven. Kies iets dat aansluit bij je vak óf verbreed juist je kennis op een heel ander gebied.

Ik schrijf me in!

Vereiste vooropleiding

• diploma vmbo kader
  • theoretische leerweg: mavo- of vmbo-diploma
  • gemengde leerweg: mavo-vbo of vmbo-diploma
  • bewijs dat de eerste 3 leerjaren van de havo of het vwo goed zijn doorlopen
  • diploma beroepsgerichte opleiding (niveau 2)
  • diploma vakopleiding (niveau 3)

Over de opleiding

location_on
  • Roermond - Kerkeveldlaan 4
insert_chart Niveau 4
near_me Leerweg:
  • BBL
insert_invitation Duur: 4 jaar
notifications_active Startmoment: het hele jaar door mogelijk.

Studiekeuze events

Voor al onze opleidingen zijn er de komende periode verschillende studiekeuze events beschikbaar, zoals infoavonden, X-periences of meeloopdagen.

Bekijk alle events

Lesgeld

Ben je op 1 augustus 18 jaar of ouder. Dan betaal je voor schooljaar 2023-2024:

Cursusgeld BBL

• 270,- per jaar voor niveau 1 en 2
  • 654,- per jaar voor niveau 3 en 4

Dit bedrag wordt jaarlijks door de rijksoverheid vastgesteld.

Kosten leermiddelen
Exclusief keuzedelen ongeveer €255,- per schooljaar (totale kosten gedeeld door aantal leerjaren). Exclusief aanschaf laptop. Kosten kunnen dus per jaar hoger/lager zijn.

Bekijk onze laptopeisen

Over jou

Behulpzaam
Communicatief sterk
Nauwkeurig
Technisch inzicht
Zelfstandig
Zorgzaam

De praktijk

Techniek is niet meer weg te denken uit de zorg. Daarom is het werkveld op zoek naar mensen zoals jij! Mensen die graag het beste van 2 werelden combineren. Die veel weten van de zorg én van de techniek. Dat maakt jouw werk heel afwisselend.

De ene dag werk je in een zorginstelling en de andere dag leg je bij mevrouw Janssen een heel systeem aan waardoor zij langer thuis kan blijven wonen. Je kunt ook terecht bij de facilitaire of technische dienst in een ziekenhuis. Misschien werk je wel bij een bedrijf dat zorgdomotica bouwt, installeert en onderhoudt. Je kunt alle kanten op!

Goede zorg moet van hoge kwaliteit zijn. Mensen leven langer, meer ziektebeelden zijn tegenwoordig chronisch en mensen blijven langer thuis wonen. Dat vraagt om meer en diverse technische oplossingen voor het gebruik in ziekenhuizen, instellingen én bij mensen in huis. Zorgtechniek biedt hierbij uitkomst en wordt dan ook met de dag belangrijker.

Als je klaar bent

account_balance_wallet