Eerste Autotechnicus

Jij bent een autofanaat!

Eerste Autotechnicus

Als eerste autotechnicus ben je vooral bezig met het uitzoeken wat er mis is met auto’s en het verhelpen van storingen. Dit gebeurt steeds vaker elektronisch. Je bent dan ook nooit uitgeleerd, zelfs niet als je je diploma al hebt gehaald. Je moet immers op de hoogte blijven van de nieuwste technieken. Dat leer je voor het grootste gedeelte in de praktijk.

Opleiding

Voor Eerste Autotechnicus biedt Gilde Technische School zowel een bol- als bbl-opleiding aan. Hoewel je bij een bol-opleiding meer op school zit, zijn beide opleidingen praktijkgericht. Je leert over de verschillende technieken die automerken toepassen, veelvoorkomende problemen op te lossen en over de nieuwste innovaties. Dan loopt het gesmeerd. Hiervoor krijg je praktijkgerichte vakken en standaardvakken als Nederlands, rekenen en burgerschap.

Zoals bij alle opleidingen volg je een of meer keuzedelen. Dit zijn aanvullende vakken die je net dat beetje extra geven. Kies iets dat aansluit bij je vak óf verbreed juist je kennis op een heel ander gebied.

Op de locatie in Nuth werken we samen met Auto Technisch Trainings Centrum (ATTC).

Ik schrijf me in!

Vereiste vooropleiding

• diploma vmbo kader
  • theoretische leerweg: mavo- of vmbo-diploma
  • gemengde leerweg: mavo-vbo of vmbo-diploma
  • bewijs dat de eerste 3 leerjaren van de havo of het vwo goed zijn doorlopen
  • diploma basisberoepsopleiding (niveau 2). Met dit diploma kun je de opleiding in 2 jaar afronden

Over de opleiding

location_on
  • Nuth - Thermiekstraat 4a (BBL)
  • Venlo - Hagerhofweg 15 (BOL en BBL)
insert_chart Niveau 3
near_me Leerweg:
  • BOL
  • BBL
insert_invitation Duur: 2-3 jaar
notifications_active Startmoment: in augustus, november, februari, april.

Studiekeuze events

Voor al onze opleidingen zijn er de komende periode verschillende studiekeuze events beschikbaar, zoals infoavonden, X-periences of meeloopdagen.

Bekijk alle events

Extra kosten

Ben je op 1 augustus 18 jaar of ouder. Dan betaal je voor schooljaar 2023-2024:

Cursusgeld BBL

• 270,- per jaar voor niveau 1 en 2
  • 654,- per jaar voor niveau 3 en 4

Dit bedrag wordt jaarlijks door de rijksoverheid vastgesteld.

Ben je op 1 augustus 18 jaar of ouder. Dan betaal je voor schooljaar 2023-2024:

Lesgeld BOL

• €1.357,-

Dit bedrag wordt jaarlijks door de rijksoverheid vastgesteld.

Extra kosten
Ongeveer €450,- in het laarjaar 1, exclusief aanschaf laptop. Ongeveer €360,- in leerjaar 2 en 3.

Bekijk onze laptopeisen

Over jou

Creatief
Doorzettingsvermogen
Nauwkeurig
Probleemoplossend
Technisch inzicht

De praktijk

Na een opleiding van 2 of 3 jaar begin jij aan je nieuwe baan. Bij een werkplaats, autodealer of garage voer jij onderhoudsbeurten uit. Hierbij hoort ook de jaarlijkse APK. Jij weet precies welke onderdelen er op een auto zitten en hoe je deze kan repareren.

Er komen steeds meer elektrische auto’s. Dat betekent natuurlijk ook dat je werk verandert. Steeds vaker werk jij dan ook met meetapparatuur en computers. Het werk kan fysiek zwaar zijn. Het ene moment sta of lig je onder een auto, dan weer buig je voorover om onder de motorkap te werken. Toch straal jij vrolijkheid en ambitie uit, want als één van de leidinggevenden geef jij het goede voorbeeld voor de rest van het team.

Als je klaar bent

account_balance_wallet